Exercicis 4A i 4C. Tema 3: La industrialització de les societats europees.

Per complementar la feina de classe, us proposo aquestes activitats: són exercicis de l'Editorial Vicens Vives, el primer del Nou Polis i l'altre de Temps.

1. Busca informació sobre la festa del Primer de Maig i contesta les següents preguntes:

a. Quins fets es recorden del Primer de Maig? Quan i per què es va decidir commemorar aquest dia?
b. Quan es va convertir en un dia festiu al nostre país? I a la resta del món?
c. Hi ha una altra jornada coneguda com el Dia de la Dona Treballadora. Esbrina'n també l'origen, el dia que se celebra actualment i els objectius d'aquesta jornada.
d. Quines pàgines web has consultat? Penses que són una font d'informació fiable?

2. Busca informació sobre l'himne de la Internacional. Digues quin és el seu origen i per què ha esdevingut un símbol del moviment obrer.


3. Llegeix el text i contesta les preguntes:



Una nova forma d'organització del treball: el taylorisme

Es va adaptar un sistema més perfeccionat de remuneració diària [...] que consistia a pagar en funció de la quantitat i la qualitat d'allò produït. al cap d'un temps relativament curt el supervisor va estimular la producció de totes les treballadores augmentant el salari de les que produïen més i millor i reduint el d'aquelles que es mostraven inferiors a les altres. Finalment, van acomiadar les obreres la lentitud i la manca d'atenció de  les quals eren incorregibles. També es va fer un estudi detallat amb un cronòmetre del temps necessari per a fer cadascuna de les operacions. Es va escollir la manera més senzilla d'executar-les per tal d'eliminar tots els moviments lents o inútils i reunir en una seqüència  els més ràpids i els que permetien una  millor utilització dels instruments i materials. Aquest estudi va demostrar que les treballadores perdien xerrant una part considerable del seu temps.
Se'ls va impedir parlar durant la feina tot col·locant-les a una distància considerable. Les hores de treball van ser reduïdes de deu i mitja a nou i mitja i després a vuit i mitja [...]. Es va introduir el treball a preu fet i cada hora s'informava a les treballadores si el seu ritme era normal o si anaven endarrerides. Els resultats finals d'aquest sistema van ser el següents:
a) 35 obreres feien la feina que abans realitzaven 120.
b) Les obreres guanyaven 35.5 francs per setmana en lloc dels 17.5 anteriors.
c) Es treballaven vuit hores i mitja en lloc de deu i mitja.
d) La precisió en la feina havia augmentat un terç.
TAYLOR, F. W. La direction des ateliers. 1903

a. Explica en què consisteix el sistema Taylor d'organització del treball.
b. Quin era el seu objectiu fonamental?
c. Valora'n els avantatges i els inconvenients.


1 comentari:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=HOebyz8h6j0
    ens hauries de posar aixo a classe!

    ResponElimina