Anàlisi d'una obra pictòrica

Aquí teniu un exemple d'anàlisi d'una obra pictòrica. En aquest cas es tracta de El naixement de Venus.

1.- Dades generals de l’obra
1.1 Identificació: Títol, autor, datació i lloc on es troba actualment.
1.2  Breu referència bibliogràfica de l’autor (si hi ha)
1.3 Descripció de l’obra.
       1.3.1 Mides; suport (mur, fusta, tela,...) i   tècnica (fresc, oli, tremp,...)
       1.32Tema (paisatge, retrat, pintura religiosa, mitològica,...) figuratiu, abstracta.

1.4  Estat de conservació (si és precís).

Nom: El naixement de Venus 1485
Autor: Botticelli; Sandro (1444 – 1510)
Localització: Galeria del Ufizzi. Florència
Tremp sobre tela de 172 cm x 278 cm
El tema és mitològic; capta el moment en què Venus, que acaba de néixer, arriba a l’illa de Xipre, consagrada al seu culte. Venus es correspon a la deessa grega Afrodita, i se l’associa amb la bellesa, l’amor, el ritme i el matrimoni.

2.- Anàlisi formal
2.1 Línia i color i els elements formals que se’n deriven: la llum, el modelat de les figures, els vestits, etc.
2.2 La composició; manera en que es situen els diferents elements dins del quadre: perspectiva, tipologia oberta/tancada, estàtica/dinàmica, moviment.
2.3 Elements formals que permeten identificar l’obra amb un estil, època o autor.

La pintura de Boticelli es basa en el predomini de la línia, la suavitat cromàtica, una llum gairebé uniforme que il·lumina delicadament les figures, i l’expressió dels sentiments.
L’escena es desenvolupa en una costa idíl·lica sobre un fons blau verdós per les aigües del mar i del cel. Sobre aquest fons pla les figures es perfilen nítidament, com si fossin siluetes retallades.
La fredor dels verds i blaus del fons se suavitza pel contrast amb les zones càlides de tons rosats de les pells dels protagonistes i pels tons daurats dels cabells i altres motius dispersos com les vores de les ulles i els joncs.
La composició presenta a Venus en el centre amb un mar al fons, que no pretén ser realista. Venus es representa damunt d’una petxina en la mateixa posició que les estàtues gregues – amb la cama lliure contraposada a la que serveix per sostenir-la. A l’esquerra, Zèfir i la ninfa Aura bufen i l’empenyen suaument cap a la costa. A la dreta l’espera l’Hora primavera per tal de cobrir-la amb un mantell florit.
Botticelli demostrà un gran sentit de la proporció entre les figures i l’espai, i un ritme lineal que reuneix figures i grups en 
masses armòniques disposades en perfecte equilibri.

3.- Anàlisi estilística i significació de l’obra
3.1 Descripció dels elements iconogràfics que hi ha representats
3.2 Interpretació iconològica: Què significa allò que hi ha representat en relació amb la persona o institució que va encarregar l’obra, amb el context sociocultural en que apareix (convé relacionar-lo amb possibles fonts literaries, religioses o tradicionals) i amb el paper de l’artista en la societat.
3.3 Relació dels elements formals i significatius.

El naixement de Venus simbolitza el misteri mitjançant el qual el missatge diví de la bellesa fou atorgat al món.
La Venus de Botticelli arriba a la vida i a la humanitat al damunt d’una petxina – símbol de la fertilitat – envoltada d’una aura de misteri – ulls absents i expressió distreta, concentrada en el seu món interior – i de símbols relacionats amb l’amor – és roses, perfecta expressió de l’amor, amb la seva bellesa i les seves espines – la garlanda de murta que llueix al coll l’Hora significa amor etern.
A Botticelli li interessa ressaltar la bellesa com a valor espiritual, no el realisme de la representació, en aquests sentit poques vegades 
la pintura ha estat més a prop de la idea de la bellesa com el rostre de Venus emmarcat pels cabells moguts pel vent.

4.- Valoració i conclusió
Situar l’obra en el conjunt de la Història de l’Art. Establir possibles influències o relacions formals o de significat amb altres obres conegudes. Importància de l’obra com a referent per altres obres posteriors. Qualificar-la com a obra clau d’un estil o època de la Història de l’Art o com una obra menor.

La pintura deu a Botticelli que contribuís decisivament a acostar aquest art a la realitat. Fins aquell moment els pintors situaven les figures per crear un esquema perfecte i un disseny harmonic, però el problema sorgia quan en lloc de situar els personatges sobre un fons d’or o sobre un fons decoratiu totalment pla, que no tenia res a veure amb l’acció, es plantejaven d’integrar el paisatge en el conjunt i dotar-lo de significació i perspectiva. Botticelli aconseguí de resoldre de manera efectiva la perspectiva alhora que, per primera vegada, tractà conjuntament les figures humanes i l’escenari.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada