Anàlisi d'una escultura

Aquí teniu un exemple de comentari d'una escultura. Es tracta de la Pietat. 




1.- Dades generals de l’obra
1.1 Identificació: Títol, autor, datació i lloc on es troba actualment.
1.2  Breu referència bibliogràfica de l’autor (si hi ha)
1.3 Descripció de l’obra.
       1.3.1 Escultura de volum rodó (exempta) o relleu (alt relleu, mig relleu, baix relleu, relleu enfonsat)
       1.3.2 Material, mides i tècnica.
       1.3.3 Tipologia (figura aïllada o grup, funerària, religiosa, commemorativa..)             

1.4  Estat de conservació (si és precís).

Nom: La Pietat del Vaticà 1498-1499
Autor: Miquel Àngel (1475 – 1564)
Localització actual: Basílica de Sant Pere del Vaticà a Roma
Grup d’escultura exempta, tallada en marbre de 1,74 m d’alçada x 1,95 m de llarg
L’any 1972 patí importants danys per culpa d’un vàndal i va haver de ser restaurada.

2.- Anàlisi formal
2.1 Tècnica: talla, modelat, fosa,  altres ...
2.2 Composició: repòs/moviment (recursos emprats); espai, volum (relació amb el context arquitectònic o urbanístic)
2.3 Acabat: policromia, llum, textures,..
2.4 Elements formals que permeten identificar l’obra amb un estil o autor. Influències o relacions formals amb altres obres...

La composició forma un triangle quasi regular, tancat en si mateix. L’extraordinari tractament del mantell de la Verge equilibra la composició i s’estén formant la base del triangle.
La Verge molt jove, segons la tradició iniciada en els segles XIII – XIV sosté, sense esforç aparent, el cos inert del seu fill, que sembla mancat de pes, ingràvid.
Els cossos són figures perfectes, idealitzades i la textura polida i perfecta del marbre transmet a la perfecció una sensació de proximitat i fins i tot es produeix la impressió que, en tocar-los, se’n podria percebre la suavitat de la pell.  

3.- Anàlisi estilística i significació de l’obra
3.1 Descripció dels elements iconogràfics que hi ha representats
3.2 Interpretació iconològica: Què significa allò que hi ha representat en relació amb la persona o institució que va encarregar l’obra, amb el context sociocultural en que apareix (convé relacionar-lo amb possibles fonts literàries, religioses o tradicionals) i amb el paper de l’artista en la societat.
3.3 Relació dels elements formals i significatius.

El tema de la Pietat, la representació de la Verge amb el cos de Crist mort, era habitual a Alemanya i França però a Itàlia no. Miquel Àngel té dues obres més amb el mateix tema: La Pietat del Duomo i la Pietat Rondanini. L’artista orgullós de la seva obra, la va signar a la banda que travessa el pit de la Verge.

4.- Valoració i conclusió
Situar l’obra en el conjunt de la Història de l’Art. Establir possibles influències o relacions formals o de significat amb altres obres conegudes. Importància de l’obra com a referent per altres obres posteriors. Qualificar-la com a obra clau d’un estil o època de la Història de l’Art o com una obra menor.

La Pietat del Vaticà va consagrar com a escultor Miquel Àngel, que la va realitzar quan només tenia vint-i-tres anys. Si les posteriors versions que va fer el mateix Miquel Àngel de la Pietat destaquen per la increïble força expressiva, aquesta primera interpretació transmet serenitat i equilibri.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada